fredag 2 oktober 2009

En promenad med mig

God morgon! Igår var det lek och idag skulle det bli koppelträning, lr ja snarare klara sig igenom en promenad utan att, dra,lukta,kissa,skälla,frusta, pipa. För att undvika allt de där så hade matte tagit med sig ost och en pipleksak. Matte lämnade nosgrimman hemma i förhoppning om att hon var väl fokuserad. Men vad hjälper de?

Morgonpromenaden:
När vi kommer ut gör vi några kontaktövningar, Wow vad de gick bra. Sen så är de dags att gå...Jo först så går jag så fint så! Lala här är jag, nyborstad och tjusig. trippar fram så fint. Kissar lite här och nosar lite där. Sen tar matte in mig och de är dags för kortkoppelpromenad. URtråkigt! En gubbe passerar och jag stannar upp och skäller lite. Matte försöker fortsätta att gå, men jag står stadigt fast. Gubben har fortfarande inte vänt sig om för att hälsa på mig så jag skäller och grymtar lite. Men nej, skit gubbe! Promenaden fortsätter...ca50m

Oj vad va de där 300m bort? En till människa, kanske har de en hund så jag måste berätta att jag är här. VOFF VOFF Ruff påväg! Försöker snabba på matte men hon bara stannar och backar sakta bakåt. Fattar inte varför. Sätter mig brevid henne och i ren protest (vet att hon vill att jag ska titta på henne) så skäller jag lite till. Sen blir det ett ögonkast o vi går vidare.

Typiskt, människan och kanske hade den en hund är borta. Får nys om något gott i gräset och försöker nosa. Dummatte får mig till mitten av gångvägen...
Ingen ögonkontakt har jag de närmaste 150m. Sen stannar jag upp och matte backar med mig igen. Denna gång kommer jag o sätter mig brevid. MASSOR av beröm och sen fick jag nosa. Fast då var det dags för en stor nr2. När jag är klar så stampar jag upp lite gräs och vill gå vidare när matte plockar upp. Inte populärt.

sen kommer vi fram till skogsgläntan. Wieee nu får jag gå lös, trodde jag ja. nej nej nu ska vi gå tillsammans på stigen. Skit tråkigt! Så piper de till lite titt som tätt men inte fattar ja att de är matte som gör dessa knas ljud. Nej lukta är mkt roligare. Kommer ut från gläntan in bland husen och jag måste ju tala om att jag är här! Så VoFF VoFF här är Ruff. Sen får jag nåt tokryck och försöker springa runt en husknut med en motstretande matte i släptåg. Lyckas komma så jag får se vad som var där bakom men INGET. Jädrans, ödslat kraft i onödan...

Hinner två meter när en dam dyker upp o säger till matte att OJ SÅ FIN HUND. Visst muttrar matte. Damen vill klappa mig och innan matte ens har hunnit säga varsegod så är jag iväg. Damen påpekar att en sån här stor hund måste man kunna uppfostra, går matte på någon kurs? Ja tänkt för att hon gör det meddelar matte. Vet dock inte ifall Ruff är medveten om de. Damen menar också att med en sån här stor hund måste matte växa till sig lite. Nehä de menar du inte? Och hur ska de gå till? Ska matte äta gödningsmedel så hon växer kanske?

Snart hemma och matte är helt slut... kan erkänna att de är jag med men nån sista kraft kan väl få fram. Speciellt om vi träffar på nån hund. Men de gjorde vi inte... nej sen gick de bra måste matte säga.

matte vill påpeka att det under promenaden gavs en hel del beröm, godis, och kisspauser dock var jag inte intresserad. Väntar på hur eftermiddagenstur kommer att vara...


Se snygg ut kan jag iaf.

6 kommentarer:

  1. Oj vad matte har skrattat åt ert inlägg.Hon tyckte det var skoj! Matte bruka vänta att plocka upp efter mig tills jag har sprätt färdigt. Det var en konstig dam som säger att din matte måste växa till sig. I bland säger folk mycket dumt.

    Kram Labbe

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig Ruff, visst är de roligare att springa lös och hitta alla lerpölar så matte blir ännu galnare ;). Haha ska din matte växa tills sig? det var det dummaste jag har hört. Du skulle ha fällt tanten ;)

    Kramar från Leo, Kid & Matte

    SvaraRadera
  3. heeh..låter som benzon det där..men snobben är så go å inte skäller eller drar..iaf inte som benzon..har oxå folks runt mej iaf en tråkig tant som bara påpekar att man borde ha en mindre hund..å att benozn borde bli mer uppfostrad..men vad göra..beror ju på varför de skäller..finns mycket de vill tala om.. å nog kan jag hålla min fina goa vovve..utan att andra behöver vara rädda att han kommer lös.. från koppel el att ajg inte orkar hålla.. klart de vill hälsa å klart de vill leka å busa .. .. ruff är en glad å lycklig kille å han visar ju bara det.. men ibland så blir man ju tossig när de inte vill lyssna..men är man nuffe så är man.. eller hur du ruff.. du var ju dukti du enligt det jag läst.. å ännu är du ju inte fullvuxen såå det klommer lunga sig betydligt när du är det..det har benozn gjort å nu är ju han 4 år.. sååå trägen vinner..kan du säja till matte ..fniss.. önskar er en mysig dag ..hoppas du får många bullar ;D det är ju idag amn ska käka dom.. kram å nospussar från snobben å benzons matte annie..(en lite äldre tös på ynka 45 som håller hårt i en nuffe på 70 kg å en på 50 kg) ;D

    SvaraRadera
  4. Det där känner vi igen !!! Ute i koppel går det hur bra som helst, men hemma lös både ute och inne är det ibland bara Busters regler som gäller(hjärnan har liksom ingen kontakt med kroppen)allra helst bästa TV tiden då står Buster framför bilden och skäller (enda gången han gör det)hur lycklig som helst och vill busa.
    Men tonårskillar är som dom är det är bara att bita ihop och vänta ut dom !!! Man får lön för mödan, det är klart värt det.
    Många kramar & nospussar ifrån Buster & Helena

    SvaraRadera
  5. Oj, Ruff...Du har det lika jäkligt som jag på koppelpromenad! Matte påstår att jag har ett kort minne, jag menar att det är mycket roligare att sniffa runt och kolla omgivningarna! Matte har med sej en boll i snöre, den är kul!!! Kommer fram ibland när jag är riktigt duktig och sen vill jag ju ha den hela tiden så då brukar jag sköta mej en låååång stund!
    Skrattade lite om det där med att matte måste växa till sej.....Tanten måste ju vara lite väck!!!
    Kram Tuffe Ruff

    SvaraRadera
  6. Hej på Er!

    Tack snälla goa för ett gulligt inlägg i gästboken!

    Koppelträning det är grejer dä.. känner igen mig precis. Det har blivit endel dikeskörningar med åren.Stora starka hundar och jag har som du inte vuxit klart än..humm... enligt endel "tanter" och andra småpåvar.

    Va rädda om Er & må så gott
    Kram Kattie

    SvaraRadera